Ewelina Smok - Warszawa nastroju

niedziela, listopada 20, 2011



Ewelina Smok to obiecująca i bardzo zdolna projektantka młodego pokolenia. Jej kolekcja „Warszawa nastroju”- inspirowana symbolami i kultowymi miejscami stołecznego miasta, wygrała tegoroczny konkurs New Look Desing 2011. W poniższym wywiadzie projektantka opowiada nam o swojej karierze, projektach oraz planach na przyszłość. Ciekawa jestem jak Wam podoba się kolekcja Eweliny Smok - czekam na Wasze krótkie opinie.


Kiedy po raz pierwszy poczułaś, że chcesz projektować?
Odpowiedź zabrzmi mało oryginalnie, bo od zawsze szyłam, a szyjąc projektowałam, początkowo nie mając o tym pojęcia. Będąc na studiach o tym właśnie profilu myślałam, że to właśnie wtedy zaczęłam tak naprawdę „projektować”. Natomiast teraz patrząc wstecz na swoje początkowe prace i porównując je do obecnych widzę jak wiele osiągnęłam w tej dziedzinie, ale też wiem jak wiele jeszcze przede mną. Dopiero teraz mam świadomość proporcji, koloru, stylu. Za pięć lat zapewne moja odpowiedź będzie brzmiała jeszcze inaczej:)To tylko dowód na to, że wciąż się rozwijam i uczę.

Posiadasz swojego ulubionego projektanta? Jeżeli tak, to za co go cenisz?
Wydaje mi się, że nie mam ulubionego projektanta. Zawsze miałam do siebie o to pretensje. Kiedyś nawet na siłę próbowałam go znaleźć.
Co sezon podobają mi się kolekcje różnych projektantów. Jednak przegląd najnowszych pokazów przeważnie rozpoczynam od Jil Sander, YSL, Celine, Gareth Pugh czy nawet ostatnio Victorii Beckham. Zwracam szczególną uwagę na konstrukcję stroju, detale, proporcje, to jak leży na sylwetce i rozmyślam jak konstruktor sobie z tym poradził i jak ja bym to rozwiązała.

Jak wspominasz NLD, który wygrałaś?
Oczywiście dobrze. Każda wygrana jest formą docenienia. Zwłaszcza tak jak w tym przypadku przez sztab fachowców z różnych dziedzin w zakresie mody, którzy wchodzili w skład jury.






Co było dla ciebie inspiracja przy tworzeniu projektu?
Jeżeli ktoś zna stroje Yves Saint Laurent inspirowane sztuką Mondriana (słynny obraz„Boogie Woogie” nowojorskich dzielnic) to zrozumie sens mojego toku myślenia. Głównym motywem było przeniesienie płóciennego obrazu na formę do noszenia. Przedstawione stroje tworzą obrazy, oprawione w ramę nabierają zupełnie innego znaczenia, niczym eksponaty w galerii. Można powiedzieć, że oglądając stroje odbywamy spacer po stolicy, bo każdy model czerpie po trochę z kultowych miejsc i symboli tego miast. Mamy sukienkę PKiN, Chopina, Syrenkę Warszawską czy Stadion Narodowy. Kolekcja ma proste kształty, gdyż całą uwagę chciałam skupić na grafice.

Do kogo kierowana jest Twoja najnowsza kolekcja?
Kolekcja kierowana jest do ludzi otwartych, energicznych, takich którzy cenią sobie indywidualizm. Generalnie można powiedzieć, że są to stroje dla wszystkich, którzy chcą się wyróżnić z tłumu i dodać kolorytu codzienności.

Z jakich tkanin została wykonana?
Kolekcja została w całości uszyta z lekko satynowej bawełny w jasnym kolorze.

Czym kierowałaś się przy wyborze kolorów?
Kolory wykorzystane w kolekcji to przede wszystkim emblematyczne barwy naszej stolicy. Każdy z kolorów ma inne znaczenie, niebieski w moich projektach odzwierciedla Wisłę, żółty i czerwony to podstawowe barwy Warszawy.





Nosisz kreacje własnego projektu?
Nie tylko ja:) Kiedyś częściej nosiłam, nawet te kupowane z masowej produkcji przerabiałam po swojemu, nadal to robię. Później była lekka burza, małe zwątpienie, a w rezultacie przerwa i na jakiś czas zawieszenie broni, ale od kilku lat ponownie przyjaźnię się z moją maszyną na nowo oraz doceniam unikatowość w modzie odzieżowej. Nie zawsze podoba mi się to co zrobię dla siebie, na szczęście słyszę pozytywne opinie z zewnątrz, a to najlepsza ocena mojej pracy.

Jak oceniasz styl miejski Katowic?
Przez sentyment powiem, że dobrze. Przez znajomość z modą będę krytyczna i powiem, że widzę szansę na poprawę. Nie powiem natomiast, że źle, bo każde miejsce ma swój styl na który ma wpływ wiele czynników czy to historycznych czy socjologicznych. Katowice w zaskakująco szybkim tempie się rozwijają i są na pewno miejscem niepowtarzalnym, gdzie styl i klimat tworzą miejsca i ludzie. Miejsca z duszą i przyjaźni ludzie.

Jakie są Twoje plany zawodowe po wygranej w konkursie?
Plany zawodowe są niezależne od konkursu. Od kilku lat pracuję jako projektant w różnych firmach
odzieżowych. Do tej pory była głównie to odzież dziecięca. Prywatnie na indywidualnie zlecenia projektuję odzież damska.

Jakie trendy zaproponujesz nam tym razem w swojej najnowszej kolekcji SS 2012?
Pewnie będzie to prosta forma i skomplikowana konstrukcja.

Gdzie można zapoznać się z twoją kolekcją?
Proponuję odwiedzić stronę www.wearsaw.com


Iwona Woźniczka
zdjęcia: Marek Jaśkiewicz 

You Might Also Like

0 komentarze